Hier staat de zorg voor de kinderen centraal
Een geanimeerd gesprek met Dorien, Lynn en kersvers verpleegkundig diensthoofd David van de medische dienst.
Dorien steekt van wal: “Ik werkte voordien in een ziekenhuis en ben hier toevallig beland via een vacature op Facebook. Ik was op zoek naar een job in de streek en wou al lang iets doen met kinderen. Wat mij hier in het begin vooral opviel, is dat het hier een warme, huiselijke omgeving is waar de kinderen centraal staan. In het ziekenhuis moet er op korte tijd altijd zoveel mogelijk gebeuren, terwijl we hier onze tijd kunnen nemen. Alles staat in het teken van de zorg voor de kinderen. Intussen werk ik al 13 jaar bij het MPC.“
Lynn: “Er zijn weinig jobs waar je zo cliëntgericht kan werken en dat vaak op lange termijn. Soms komen kinderen hier binnen als ze 5 jaar zijn en blijven ze tot ze 21 zijn. Wij hebben een lange rol met hen en dat creëert een hechte band. Soms werk ik wel 15 jaar met een kind en zo kan je echt iets uitbouwen. Ik werk zelf al 20 jaar bij het MPC en heb gesolliciteerd na het spotten van een mini-vacature in de krant. Op dat moment was ik nog volop zoekende en wist ik echt totaal niet wat ik wou doen. Ik ben zo blij dat ik hier terecht ben gekomen, want het werken met kinderen met een beperking vind ik fantastisch. Hoe groter hun beperking, des te uitdagender is het voor mij om met hen aan de slag te gaan. De samenwerking met onze dokters is ook erg fijn omdat we hier een heel andere setting hebben dan in een ziekenhuis. Daar is alles hiërarchisch en meer afgelijnd. Hier is de sfeer veel huiselijker, het is gewoon niet te vergelijken. Gedurende die 22 jaar heb ik natuurlijk veel zien veranderen. Het MPC is uitgegroeid tot een heel grote structuur, maar gelukkig blijft de cliëntgerichtheid zeer groot.“
David: “Ik werkte in de psychiatrie en ben er vertrokken omdat de aanpak binnen mijn werking ingrijpend veranderde. Ik kon me er niet meer in vinden. Dus ben ik beginnen rondhoren en zo ben ik via een vriend hier terechtgekomen. Hij vertelde me over alle voordelen van werken bij het MPC. Vrij snel mocht ik op gesprek komen bij Anke (De Klerk), onze coördinator en we hadden meteen een goede vibe. De manier van werken en de mentaliteit spraken me heel erg aan. Ik kreeg meteen een vast contract. Wat erg fijn is, is dat je hier jezelf kan zijn en de kans krijgt om jezelf te ontplooien. Ik was nog zoekende toen ik hier startte als verpleegkundige en kijk, intussen ben ik diensthoofd geworden. Er wordt hier naar je geluisterd en er is veel respect, wat uiteraard voldoening geeft. Je kan iets betekenen voor de kinderen, het team is superfijn en helpt elkaar waar mogelijk. Ik voelde me hier vrij snel thuis, na enkele maanden was ik al helemaal op mijn gemak.”
Lynn: “Ik denk dat niemand van ons nog in een ziekenhuis zou passen!”
David: “We hebben dagelijks een briefingmoment. Zo houden we mekaar op de hoogte van de dagelijkse opvolging en daarnaast hebben we om de 2 weken een teamvergadering, waarbij we met zoveel mogelijk mensen samenzitten. Om de andere week hebben we overleg met onze coördinator Anke. Binnen onze dienst werken we zeer nauw samen met de psychiaters en dokters die hier spreekuren houden. Ons team telt 7 verpleegkundigen.”
Lynn: “Ons dagelijks overleg dient voor de opvolging van acute zaken. We zitten dicht bij elkaar en vangen zo altijd veel op van wat er speelt.”
David: “Een ander aspect van onze job, is bekwame helpers opleiden (red. sinds 18 maart 2024 biedt een nieuw wettelijk kader rechtszekerheid voor tal van medewerkers die in de dagelijkse praktijk medische handelingen stellen, zoals bijvoorbeeld het toedienen van sondevoeding of medicatie).
We zijn altijd op zoek naar nieuwe bekwame helpers én mensen die hen willen motiveren. We vragen immers veel van onze begeleiders, sondevoeding toedienen is niet zo evident. De opleidingen worden nog volop bijgestuurd, want ze waren té theoretisch en we merkten dat onze begeleiders er niet praktisch mee aan de slag konden. We sturen voortdurend bij en specialiseren ons verder. Zo optimaliseren we onze opleidingen en willen we drempels wegnemen bij de begeleiders. Wat ik ook leuk vind, is dat we niet op een eiland zitten. We hebben veel contact met begeleiders uit alle werkingen. We maken ook tijd om bij de werkingen over de vloer te komen, en regelmatig mee te draaien in hun dagelijkse taken. We willen meer verbinding maken en hebben daarom vaste werkingen toegewezen aan alle verpleegkundigen. In het weekend en ’s avonds zijn we hier niet, dan moeten de begeleiders dus bepaalde medische taken op zich nemen. “
Lynn: “Vroeger waren wij altijd van wacht, maar dat bleek onleefbaar op de lange duur. Daarom zijn we heel blij met onze bekwame helpers, en proberen wij hen maximaal te ondersteunen met handleidingen en tips. We maakten een EHBO-boekje op voor hen en ze kunnen ook terecht bij de wachtpost van het Wit-Gele Kruis. Daarnaast is er ook steeds iemand van de staf van permanentie die ze kunnen opbellen, dus er zijn wel degelijk handvaten. Dat is de verdienste van Anke, die alles gereorganiseerd heeft toen zij hier enkele jaren geleden gestart is. Wij hebben haar toen gevraagd hoe we alles konden beter laten lopen, zonder de uitputtende wachtdiensten. We zijn haar ontzettend dankbaar dat ze ons hierbij geholpen heeft. Het blijft constant een gezond evenwicht zoeken, maar da’s ook een fijne uitdaging.”
Dorien: “Je krijgt hier ook heel veel kansen om opleidingen te volgen en je verder bij te scholen. Wat ik hier ook super vind, is dat iedereen – tot de directie toe – je naam kent, en je persoonlijk aanspreekt. Hier ben je geen nummer, en dat heb ik hiervoor nooit meegemaakt.“
Lynn: “Als ondersteunende dienst werken wij hier voor iedereen. Dat maakt het wat moeilijk in het begin, omdat het hier vrij groot is. Maar het voordeel is dat je snel veel mensen leert kennen. Je komt met heel veel mensen in aanraking, in alle geledingen van ons instituut. En om af te sluiten: we werken wel in een dagstramien, maar geen enkele dag is dezelfde. Dat vind ik geweldig en is één van de redenen waarom ik hier zo graag werk. We spelen een vrij cruciale rol in het welzijn van onze gasten. We kunnen met een andere bril werken en als we problemen detecteren, zoeken we oplossingen in overleg met de teams.”